Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

18 Ocak 2018 Perşembe

Türkiye'de Rusça Eğitimi

        Giriş;

Bu çalışmada dil ve iletişim nedir kısaca açıklanmıştır. Verilen çizelge ile Türkiye’nin Rusça konusundaki durumu değerlendirilmiş ve tartışılmaya açılmıştır. Ülkemizde Rusça bilen lise öğretmenlerinin durumu kısaca vurgulanmış, üniversitelerde eğitimin daha iyi olabilmesi için  yapıcı fikirler sunulmuştur. Bu eleştiriler&fikirler sunulurken Rusça'nın nasıl bir dil olduğu da kısaca vurgulanmıştır.

         Dil, insanların, duygularını, düşüncelerini bildirmek için sözcükler ya da işaretler aracılığıyla yaptıkları anlaşma, öteki kişilerle iletişimi sağlayan ortam. İletişim ise en az iki kişiden oluşan bir etkileşimdir. 

        Bu temel kavramları açıkladıktan sonra aşağıda verdiğim çizelgeye göre Türkiye'de Rusça öğrenme, öğretebilme konularına değineceğim.


      Yukarıdaki çizelgeyi yabancı dil öğrenme değerlendirildiğinde temel eksik noktalarımız aslında ortaya kolayca çıkmaktadır. Bu çizelge Rusça üzerinden değerlendirildiğinde önemli bir eksiklik ortak yaşam alanıdır. Rusça'yı bir aile , arkadaş, sevgili olarak kabul edip onunla ortak yaşam kurmanız gerekmektedir. İlgi bekleyen nazlı bir sevgili olduğunu yazının başında vurgulamakta yarar var.

Rusça gramer yapısı, kuralları, alfabesi, okunuşu, ses yapısı  diğer dillere oranla daha zordur. İyi bir dil bilgisi ancak ciddi çalışmaların sonucunda ortaya çıkmaktadır. İstisnai durumları oldukça zengin bir dildir. Kiril olarak adrandırılan alfabesi dilin şahane yapısının adeta kağıda düşmüş harfler biçimidir.

Liselerde Rusça Öğretmenlerinin Durumu;

Bu bölümü olabildiğince kısa tutmakta yarar var. Zira durumu açıklamak için uzun paragraflara, bilimsel açıklamalara, anketlere gerek yok. Liselerde Rusça öğretmenlerinin durumunu daha netleştirmek adını birkaç cümle sarf etmek yeterli olacaktır. Sorun öğretmenleri atarken başlamaktadır. Yabancı dil öğretmenlerini sadece yazılı sistemle atamak dili sadece yazılı metin olarak değerlendirmek demektir. Oysa bu çok dar çerçevedir. Bu sistemle atanan Rusça öğretmenlerinin konuşma pratiği, yazma becerisi bilinmemektedir. Milli Eğitim Bakanlığı’nın ellerine tutuşturduğu kitaplarla dersleri yarım yamalak geçiren öğretmenler ay sonunda hak etmedikleri paraları da afiyetle yemektedirler. Hayat kavgasında buldukları kayıklara binip yol almalarına söz etmemek gerek. Fakat kayığa bindikten sonra hiç mi insan kendisini geliştirmez. Aldığınız maaşlarla Rusya’da eğitim görmenizi kim engelliyor? Öğrencileriniz karşısında yeterli gözükmeniz sizi rahatlatıyor olabilir. Ama durumunuz dışardan çok kötü gözüküyor. İşini hakkıyla yapan öğretmenlerimizi tenzih ederek bu bölümü bitirmek isterim.

Üniversitelerde Rusça Eğitimi;

Üniversitelerin Rusça bölümleri daha disiplinli ve düzenli olduğunu vurgulamakta yarar var. Hem kadro yapıları hem sistemleri son zamanlarda yıpranmış olsada kendi söküğünü dikebilecek durumdadır. Yeterli midir? Tabii ki yeterli değildir. Zor bir dil klasik  medotlar  ile aktarılamayacağı ortadadır. Ne yazık ki hocalarımız bu klasik medotlara sım sıkı tutunmaktadır. Bu durum  araştırmacı, istekli öğrenciler üzerinde köreltici olmuştur. Bu özelliklerde öğrencilerin sayısıda olabildiğince az olduğunu söylemek lazım. Çoğunluğu yıllardır İngilizce öğrenemeyen gençlerden oluşan bir öğrenci topluluğuna Rusça gibi bir dil öğretmek kolay değil.


Rusya pahalı bir ülke değil;

Avrupa olmak üzere Rusya’da yabancı dil öğreten enstitülerin ciddi çalışmaları vardır. Burada enstitü müdürleri veya bölüm başkanlarının bireysel çalışmaları mevcuttur. Örneğin St. Petersburg şehrinde Türkçe öğrenen birçok öğrenci bulmanız mümkündür. Bu öğrencilerin yarısı ikili anlaşmalarla Ankara Üniversitesi’nde iki aylık ücretsiz dersler aldığını biliyor muydunuz? Bu aynı zamanda okuduğum Kazan Federal Üniversitesi içinde geçerlidir. İkili anlaşma yapmak için hocalar günlerce Türkiye'ye geziler yapıyor, rektörlerle görüşüyor ve anlaşmalarla geliyorlar. Peki bizim üniversitelerimizin Rusça bölümlerindeki hocalar Rusya’yı karış karış gezip ikili anlaşma yapmak için veya öğrencilerini Rusya'ya kısa süreli veya yıllık çalışma  niçin yapmıyorlar? Görüşmedikçe bunların olasılıklarının 0 olduğunu neden söyler dururlar? Rusya'dan gelen hocalar üniversitelerimizle anlaşama yapabiliyorlarsa bizimkiler neden yapamıyorlar? Şimdi nereden biliyorsunuz? Teknik mevzuatlardan ne anlarsınız? Kolaysa gelin siz yapın diyenler vardır. Evet  oturduğunuz koltuklardan sıcak maaşlarınızdan vazgeçin biz gelip bunların hepsini yapalım. Sınıfların Rusça ortalaması sizin verdiğiniz notlara bağlı değildir. Mezun verdiklerinizin yüzde doksanı Rusça'yı bilmiyor. Berbat bir ortalamamız var. Yine bazıları siz hiç çalışmıyorsunuz, ödevlerinizi yapmıyorsunuz, goy goya gelmişsiniz söylenebilirler. Doğrudur. Ortalama 19 yaşında üniversite hayatına başlayan birinin goygoy ile alakası sıkıfıkıdır. Yine aynı yaş ortalamasını eğitmek, yönetmek, sevdirmek daha kolaydır.

Öğrencilere nacizene birkaç fikir;

Rusça öğrenmek için çizelgede belirtilen yaşam alanı oluşturun.

Hocalarınızı dinleyin, ödevlerinizi yapın

Sosyal medyayı aktif kullanın

Rusya’ya yazları kurslara gidin ve gezin

Rus arkadaşlar edinin ve sürekli mesajlaşın

Kış kursları için iyi araştırma yapın Rusya’da aldığınız derslerinizi üniversitenize saydırırma ihtimalini sürekli aklınızda tutun.

Rusça kısa hikayeler okuyun ve özetler yazın

Rusça ile alakalı iş alanlarını sadece Türkiye içinde değil Rusya içinde Türkçe-Rusça bilen personel arayan şirketleri araştırın





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder